Van trambaan, naar autoweg, naar singel?
location: Organisch-Chemisch en Hygiënisch laboratorium
Om de infrastructuur te verbeteren werd een tramlijn aangelegd
De aanleg van nieuwe tramrails op de Leidseweg te Utrecht, vanaf de Catharijnesingel, 1928.source: Het Utrechts Archief

Om de infrastructuur te verbeteren werd een tramlijn aangelegd
Op 31-03-1931 werden deze tramrails aangelegd op de Catharijnesingel.
Een gebruikelijk vervoersmiddel
Afbeelding van een elektrische tram (motorwagen nr. 72) van het G.E.T.U. als lijn 2a bij de doorgang van de Domtoren, 1931.source: Het Utrechts Archief

Een gebruikelijk vervoersmiddel
De tram was natuurlijk erg handig voor mensen die afhankelijk waren van het openbaar vervoer.
De Catharijnesingel werd een promenade
Langs de singel bewogen zich vele Utrechters voort, zowel via tram als te voet, of via het water natuurlijk!
Maar hier kwam verandering in...
In de jaren 60 werd de singel gedeeltelijk gedempt, om de infrastructuur voor auto's te verbeteren. Het Utrechtse stationsgebied kreeg hierdoor een compleet ander aanzien.
Het verkeer van vroeger
Fragment uit het Jaarjournaal 1978, Bureau Voorlichting, Gemeente Utrecht.source: Het Utrechts Archief

En tegenwoordig is de singel weer rond!
De singel, op de achtergrond de Herenbrug en rechts de Maliesingel, 1894.source: Het Utrechts Archief
